• home
  • photo
  • about
  • about

Despre Business Days Craiova

Filed Under ('Bout me, Evenimente, Pe unde am mai fost) by Lucian Prejbeanu on 08-07-2013

Saptamana trecuta a avut loc in Craiova Business Days, un eveniment important pentru mediul de afaceri local, as spune eu evenimentul business al anului unde am avut onoarea sa fiu speaker si sa tin alaturi de alte doua persoane un workshop despre folosirea mediului online pentru succesul afacerii tale.

Pentru ca au existat persoane interesate de prezentarea mea si nu au fost prezente in sala, am decis sa public un articol pe blog insotit de slide-uri din prezentare.

Va sfatuiesc sa va inarmati cu rabdare deoarece articolul va fi unul luing, probabil cel mai lung dintre toate cele scrise pe blog.

prezentare_business_days_1

In primul rand sa ma prezint,
Ma numesc Lucian Prejbeanu, am aproape 32, sunt de profesie inginer automatist dar nu am practicat niciodata aceasta profesie. Acum 9 ani impreuna cu o mana de prieteni am pus bazele unui website, craiovaforum.ro, site lider de audienta in Oltenia. De mai bine de un an am lansat si unui ziar saptamanal de mica publicitate.

prezentare_business_days_2

Am fost invitat ca speaker la acest workshop pentru experienta de peste 9 ani pe care o am in domeniul online.
Asadar, trebuie sa discutam despre "folosirea mediului online pentru succesul afacerii tale".

 

prezentare_business_days_3

Intrebarea fireasca este: "De ce mediul online?". De ce avem nevoie de internet pentru a ne promova afacerea?

 

prezentare_business_days_4

Aceasta intrebare este total gresita! Intrebarea pe care ar trebui sa ne-o punem este: De ce nu?

 

prezentare_business_days_5

O sa va rog sa ascultati cu atentie urmatorul slogan si sa-mi spuneti daca-l recunoasteti!

 

E un scurt fragment dintr-o reclama de acum cativa ani la Pagini aurii si spune: "esti in pagini aurii deci existi".

 

prezentare_business_days_6

In anul 2013 sloganul este altul: Esti online deci existi! As merge mai departe si as spune ca varianta cea mai corecta este: nu esti online deci nu existi!

 

prezentare_business_days_7

Sa presupunem ca avem o problema acasa cu instalatia electrica sau avem nevoie de inscriptionarea unui tricou cu un anumit mesaj sau ca dorim sa aflam unde putem gasi o croitorie in Craiova. Ce faceam intr-o situatie de genul acum cativa ani, inainte de era internetului? Optiunile nu erau prea multe: sunam (de pe telefonul fix) un vecin sau un prieten, bateam la usa unui vecin sau consultam agenda proprie. Sau… consultam Pagini aurii.

Ce facem in 2013? Consultam Pagini aurii? Nu, in 2013 apelam la prietenul nostru google care le stie pe toate. Intre rezultatele pe care google le furnizeaza despre domeniul in care se incadreaza si afacerea noastra trebuie neaparat sa apara si numele nostru. Altfel nu existam. Atentie! Nu cadeti in capcana directoarelor online, site-urile automate, etc!

prezentare_business_days_9

Ce inseamna insa prezenta in mediul online pentru o companie? In primul rand si dupa parerea mea proprie singurul absolut necesar este un website bine construit cu un design unic si usor de folosit. Fie ca este un site de prezentare a afacerii cu o pagina de contact, un magazin online sau o aplicatie complexa, un website al companiei care sa reprezinte afacerea in mediul online este absolut necesar!
Apoi, prezenta in online poate fi si prezenta in Social media. Ce este Social media? Dupa parerea mea nu exista o definitie exacta si completa dar pe scurt, o platforma virtuala prin intermediul careia diverse persoane interactioneaza, fac schimb de informatii, creaza informatii, le distribuie intr-un mediu restrans al prietenilor (legaturilor) sau intr-un mediu public, global. 
Cea mai raspandita platforma este facebook, ofera diverse metode de interactiune, unele dedicate companiilor sau persoanelor publice. Dar cel mai interesant lucru la facebook este ca permite promovarea contra cost, lucru ce poate ajuta o afacere care are un buget pentru promovare.
Apoi discutam despre twitter, o platforma foarte dinamica, destul de putin raspandita in Romania dar mai ales in Craiova insa foarte raspandita in strainate. Este cea mai dinamica retea sociala in acest moment si locul unde adevaratele stiri apar. Revolutia din Egipt a inceput pe twitter spre exemplu. Twitter are un mare avantaj (unii l-ar putea considera dezavantaj): limitarea mesajelor la 140 caractere. Eu il consider avantaj deoarece comprima la maxim informatia, cuvintele pe care le citesti trebuie sa contina doar ce este relevant pentru a transmite informatia mai departe si nimic mai mult.
Google plus este o alta platforma care, desi este destul de proaspata, este sustinuta de google, cea mai mare companie dedicata mediului online din lume la ora actuala, motiv pentru care, desi mie personal nu-mi place, nu trebuie ignorata. Dupa cum vedeti am adaugat-o chiar pe pozitia a treia in lista, deci este destul de importanta acesta retea sociala.
Pentru cei care trebuie sa transmita continut dinamic, materiale video, comunicare directa, youtube este platforma ideala. Si youtube este detinut tot de google deci are o sustinere puternica, atat din punct de vedere al dezvoltarii cat si al viitorului. Spre exemplu, noi la CraiovaForum am folosit canalul propriu de youtube pentru a crea un set de filmulete cu prezentarea functionarii site-ului si setarea diverselor optiuni, lucru care s-a dovedit extrem de folositor pentru utilizatorii site-ului care nu se descurcau prea bine cu functiile complexe.
O platforma recent sosita in acest top personal este Instagram, retea sociala ce permite partajarea de fotografii si mai nou de scurte filmulete. Instagram a pornit initial ca o aplicatie foto pentru terminale mobile Apple dar a avut un succes nesperat si a ajuns sa fie achizitionata de Facebook pentru suma de un miliard de dolari.
Lista nu se opreste aici, retele sociale si platforme de comunicare si partajare a informatiei existra intr-un numar foarte mare. Spre exemplu o lista restransa ar arata asa.

prezentare_business_days_10
Sa revenim putin la website si spuneam ca poate fi un simplu site de prezentare, o aplicatie online sau un webstore.
Esti retailer si ai stocuri? Este absolut necesar sa-ti faci un magazin online!  Chiar daca investitia initiala pare mare, costurile de intretinere sunt aproape zero si nu stii de unde sare iepurele.
E-COMMERCE IS NOT THE FUTURE…IT’S THE PRESENT
In ultimii ani aproape tot ce mi-am cumparat, am cumparat online. Nu ma refer la mancare si cumparaturi zilnice, ma refer la electronice, electrocasnice, aparatura de orice fel, accesorii.
Preturile online sunt mai bune decat in magazine, de multe ori livrarea este gratis, navighezi, alegi, compari, platesti si a doua zi este la tine la usa. 
In plus, o afacere online nu doarme niciodata! Nu este nevoie de angajati carora sa le platiti ore suplimentare pentru a tine deschisa pravalia 24 din 24. Nu este nevoie de sedii deschise in toata tara pentru a deservi clienti din toate zonele. Internetul este singura piata intr-adevar globala si deschisa non-stop.
Asta nu inseamna ca investesti intr-un magazin online si astepti sa vina clientii. La fel ca si un magazin clasic, un sediu in care iti prezinti produsele sau serviciile, un magazin online trebuie intretinut, actualizat si promovat.
Sa trecem insa la exemple concrete despre ce poate face internetul pentru o companie. Cred ca ati auzit toti de superbowl, super spectacolul sportiv ce are loc anual in Statele Unite. Acest eveniment aduce in fata micilor ecrane zeci de milioane de privitori, potentiali clienti pentru companii, motiv pentru care acestea platesc milioane de dolari pentru spoturi de 30 secunde in timpul acestui eveniment. Insa cu ajutorul internetului si cu putina creativitate, avand un buget aproape de zero, o companie poate sa realizeze mult mai mult decat cele care platesc sume exorbitante pentru publicitatea la tv. Asa s-a intamplat si anul acesta cand pe stadionul din New Orleans a avut loc o pana de curent, chiar in timpul meciului. Rapid, Kraft, compania ce detine marca de biscuiti Oreo a reactionat si printr-un simplu post pe twitter a reusit sa faca atata valva incat si la 24 ore de la eveniment se discuta intens despre asta. Ce au facut? Au postat urmatorul mesaj: "Power out? No problem." si au adaugat fotografia aceasta.

prezentare_business_days_11

Au urmat zeci de mii de partajari pe twitter si facebook, reportaje la stiri, postari pe bloguri si discutii in prezentari despre succesul online :D
Fara doar si poate acest simplu mesaj a atins mai multi potentiali clienti decat orice alta reclama platita pe bani grei. Kraft prin Oreo sunt foarte activi in Social Media avand o campanie extraordinara legata de implinirea a 100 ani de la lansarea marcii. Ce au facut? Timp de 100 zile, au postat cate o fotografie ce se lega de evenimente ce au avut loc in trecut in respectiva zi sau evenimente ce urmau sa aiba loc in acea zi, sub sintagma: Daily twist. Stiti cu totii reclama la Oreo, rasucesti… cateva exemple de astfel de imagini. Asadar, Oreo nu este strain de succesul online, pagina de facebook a adunat nu mai putin de 33.896.980 like-uri (la momentul publicarii articolului). Mai mult decat populatia Romaniei.

 

prezentare_business_days_12

Mergand putin si in politica dar trecand destul de rapid prin ea, o sa va povestesc putin despre campania lui Obama din 2008, cea care i-a adus primul mandat. Folosindu-se de criza ce lovea Statele Unite, acesta a apelat la emotiile puternice ale americanilor de rand afectati de criza si satui de clasa politica. Pe langa sloganul "change", schimbare, acesta a folosit si un alt slogan, “hope”, speranta.

prezentare_business_days_13

Observati faptul ca se foloseste un singur cuvant cu conotatii puternice, nu slogane complicate. Imaginea este una puternic stilizata ce aduce a desene animate. Privirea este indreptata in sus, catre viitor, catre mai bine. Specialistii spun ca acest poster i-a adus victoria lui Obama impotriva lui McCain. Acest poster, partajat online de sute de mii de persoane a atins familii si impreuna cu sloganul campaniei "yes we can" i-a adus victoria senatorului de Illinois.

Dupa politica sa trecem si la campanii locale. Desi o sa va prezint iarasi un gigant, faptul ca aceasta marca este foarte cunoscuta face si mai grea provocarea de a veni cu ceva nou, ceva care sa sporeasca vanzarile si sa aduca un plus de valoare companiei.

prezentare_business_days_14

Discutam despre Coca cola si campania Imparte o coca cola. La prima vedere nu este o campanie online, este o campanie clasica, folosind printul, in acest caz ambalajele. Dar scopul final al acestei campanii este provocarea lansata utilizatorilor de internet sa imparta un recipient de coca cola cu cineva, fie ca este familia, un prieten anume sau o persoana care se identifica cu o anumita titulatura. Achizitionarea unei coca cola duce imediat la citirea mesajului de pe ambalaj si in caz ca identifici acel mesaj cu o persoana apropiata ai tendinta instanta de a imparti acel mesaj cu persoana respectiva. Mi s-a intamplat si mie personal si vad zi de zi astfel de fotografii postate pe facebook, twitter sau instagram. Ce inseamna asta? Reclama gratuita? Unde duce? La vanzari sporite pentru a gasi cat mai multe mesaje si a imparti coca cola cu cat mai multe persoane cunoscute. Atunci cand te gandeai ca in afara de sticlele de Paste si Craciun cu 2,5 litri la pret de 2 si ambalajele cu Mos Craciun si Iepurasul de paste coca cola nu mai poate aduce nimic inovator, compania vine si te loveste cu o astfel de campanie geniala care sporeste vanzarile, iti trezeste imaginatia si care costa aproape nimic. Tiparirea de ambalaje cu diferite mesaje inseamna costuri zero in comparatie cu campanii pe media platite de companie iar rezultatul este cu mult peste rezultatele unei campanii la tv spre exemplu.

Un alt proiect de succes este Redescopera Romania al celor de la Petrom. Practic acestia au luat o mana de blogeri, reprezentanti ai mediului online din Romania si cu sustinerea celor de la Dacia si Romtelecom i-au plimbat prin tara in diverse locuri de interes turistic, locatii unice. Acestia au scris despre ceea ce au vazut, impartasind experientele lor cu toti prietenii si cei care-i urmaresc. Au creat si o aplicatie de mobil unde fiecare din noi putea adauga fotografii si povesti despre locurile vizitate, creand astfel la randul lor o alta retea sociala. Costurile probabil ca au fost maricele dar rezultatele au fost pe masura, scopul in acest caz nefiind promovarea produselor companiei ci cresterea vizibilitatii companiei si recunoasterea acesteia ca fiind o companie responsabila din punct de vedere social.

prezentare_business_days_15

Avand aceste exemple explicate, sa trecem la cateva sfaturi despre cum sa ne promovam online.
Folositi imagini! O imagine uneori spune mai mult decat 1000 de cuvinte! O imagine cu un cuvant asociat (sau mai multe) ca in cazul posterului din campania lui Obama spune chiar mai multe. Mesajele trebuie sa fie scurte si intuitive. Daca provoci potentialii clienti sa rezolve o ecuatie diferentiala pentru a descoperi un mesaj pe care vrei sa-l livrezi acestora sa nu te astepti la rezultate exceptionale. Mesajul trebuie sa ajunga la un potential client direct, conexiunile sa se faca automat, fara un efort intelectual intens. Antrenati utilizatorii, potentialii clienti, in diferite activitati care ulterior sa fie asociate cu produsele sau serviciile pe care doriti sa le vindeti. Aduceti-va aminte de Oreo si mesajul extrem de scurt pe twitter: Power out? No problem! You can still dunk in the dark. Twitter are limita de 140 caractere? Folositi 80!

prezentare_business_days_16

Sa le luam pe rand. Sa zicem ca vindem bere si dorim sa spunem potentialilor clienti ca vara, cand e cald, sa ia o pauza de la soare si sa se racoreasca cu o bere. Am putea spune pur si simplu: Luati o pauza, take a break from the sun. Sau am putea sa adaugam aceasta imagine. Bine acesta este doar un exemplu, scopul original al acestui mesaj fiind cu totul altul.

prezentare_business_days_17

Apoi mesajul scurt si intuitiv. La inceputul anilor 90 in statele unite, consumul de lapte scazuse cu pana la 50% in unele state, asociatiile de producatori devenind foarte ingrijorate din cauza acestui aspect. Astfel, in 1993 a inceput cea mai de succes campanie de publicitate din istoria Statelor Unite, atat de mare succes a avut incat sunt convins ca multi dintre voi au auzit de aceste doua cuvinte asociate: got milk?

prezentare_business_days_18

Campania a fost sustinuta de numeroase vedete iar aceasta este in desfasurare chiar si azi, cu pauze mai mici sau mai mari. Simplu, la obiect, intuitiv, ramane intiparit in mintea consumatorilor. Postati mesaje scurte care sa fie citite de pe telefonul mobil cand se sta in lift, la coada la casele de marcat din supermarket, in autobuz sau tramvai. Traim in era internetului si mai mult, in era internetului mobil. timpul este foarteimportant pentru noi toti.
Antrenarea potentialilor clienti la diverse activitati. Sa presupunem ca vindeti incaltaminte (primul lucru care mi-a venit in minte) si ca produsele pe care le vindeti nu au nicio legatura cu vara si caldura de afara. Dar vreti cumva sa asociati un element cu produsul dumneavoastra. Provocati vizitatorii site-ului sau paginii de facebook sau cei ce va urmaresc contul de instagram sa-si faca fotografii in timp ce mananca inghetata si sa vi le trimita, sa le posteze pe facebook sau pe isntagram folosind un anumit hashtag, oferiti si un premiu simbolic pentru cea mai reusita fotografie. Rezultatele ar putea arata asa.

prezentare_business_days_19

Ce rezolvati? Data viitoare cand vor manca inghetata exista o sansa mare sa asocieze aceasta activitate cu produsul dumneavoastra si poate se intampla sa manance inghetata in timp ce trec pe langa un magazin ce comercializeaza acest produs. Si uite asa, vara, cand este cald si lumea se racoreste cu inghetata, reusiti sa vindeti pantofi. Daca nu se face aceasta asociere iarasi nu este nicio problema deoarece ati tinut antrenati vizitatorii, i-ati tinut aproape. Sunt sanse mari sa va viziteze iarasi pentru a vedea urmatoarele provocari si in acel moment sa le plasati produsul.
Un alt sfat este sa va surprindeti clientii fideli sau persoane influente din mediul online cu mici atentii care pot face mare valva. Totul este sa Capture the moment! Aflati ca, spre exemplu Alex Velea este racit pentru ca a scris asta pe facebook iar afacerea voastra se bazeaza pe comercializarea de medicamente. Faceti rapid un pachetel cu o aspirina, cateva lamai si un borcanel de miere, scrieti o felicitare si trimiteti prin curier pachetul. Alex va avea o surpriza placuta si cu siguranta va scrie ca a primit aspirina de la firma x careia ii multumeste.

prezentare_business_days_20

Un influencer local Sorin Psatta (Integrated Communication Director la BBDO România) povestea intr-o zi pe faceboook despre cum mananca el la KFC crispy strips, meniu cu usturoi si fanta. Sorin a povestit despre cum s-a dus la KFC şi şi-a comandat un meniu de 5 crispy strips, în timp ce îşi folosea farmecul personal încercând să obţină 6 bucăţi de strips la meniul de 5. A doua zi a primit un pachet de la KFC Romania.

prezentare_business_days_21

Daca ati incercat mai multe tactici si nimic nu functioneaza, apelati la arma secreta,

 

prezentare_business_days_22

folositi PISICI!

prezentare_business_days_23

Internet cats reprezinta un mod simplu si eficient de a va spori vanzarile.

Glumesc, evident!

 

prezentare_business_days_24

Ce anume sa nu facem? Sa facem prea mult sau prea putin, sa "obligam" utilizatorii sa faca anumite actiuni pentru diverse beneficii. Iata un exemplu de concurs.

prezentare_business_days_25

Sincer habar nu am ce poti castiga sau ce trebuie sa faci pentru a castiga acel ceva, important e faptul ca instructiunile sunt prea lungi si nu am avut rabdare sa le citesc desi intr-un fel sau altul acest concurs a ajuns la mine. Sa citesc 2 pagini pentru a castiga un ceva e prea mult pentru mine.

 

prezentare_business_days_26

Prea putin. Desi ideea este geniala, faptul ca lipsesc datele de contact sau un mesaj captivant face aceasta campanie sa nu aiba succesul scontat. Este vorba despre chirurgie estetica si un cabinet din Toronto ce face astfel de operatii. Mi-am dat seama de asta intrand pe site dar poate ca uitam site-ul daca-mi beam cafeaua din acel pahar pana sa ajung in fata unui calculator. In schimb, cu un mesaj mai vizibil si captivant, cu date de contact mai usoare, cu un QR code de exemplu imprimat pe pahar, lucrurile ar fi stat altfel.

prezentare_business_days_27

Iata un exemplu de concurs online. Castiga o sedinta foto profesionala si o posibila cariera in modeling.

prezentare_business_days_28

Da share postarii, like la pagina, posteaza o fotografie si aduna cat mai multe like-uri. Cu ce se alege agentia? O gramada de persoane necunoscute, irelevante pentru domeniul in care activeaza care foarte posibil niciodata nu o sa apeleze la serviciile ei. Cu ce se alege castigatoarea? Daca nu are veleitati de model (sanse foarte mari) maxim se poate alege cu o sedinta foto in urma careia sa ramana cu niste fotografii numai bune de postat pe facebook. Pe termen scurt agentia strange like-uri, este foarte vizibila pentru un public larg dar netargetat. Pe termen lung nu se alege cu absolut nimic!

 

 prezentare_business_days_29

Reteta succesului nu exista! depinde de moment, de domeniu si de disponibilitatea celor implicati in a investi timp sau bani.

 

prezentare_business_days_30

Experimentati cu diferite solutii. singura certitudine este ca pierdeti mult mai mult daca nu sunteti prezenti online decat daca sunteti.

prezentare_business_days_31
Intrebari?


Va multumesc.

prezentare_business_days_32

In ziua de dupa eveniment am fost invitat la Digi24 Craiova pentru a vorbi despre Business Days. Video-ul il puteti accesa aici:
Emisiune recrutat in Oltenia Digi24

Comments:

(7) Comments for the first post!

Post a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *